EVOLUCIJA „VINTAGE“ MODE

Inspiration // 03.02.2016.
11168112363_786df866e3_h

 

Ideja nošenja tuđe korišćene odeće je pre 60ih godina bila neprihvatljiva i rezervisana isključio za niže slojeve koji sebi nisu mogli da priušte novu. Ipak, značenje „vintage mode“ je evoluirao i menjalo se u poslednjih 50 godina, postavši nešto potpuno drugo u odnosu na prosto nošenje stare polovne odeće. Sredinom 60ih godina, pojavili su se hipici i mods pokret koji su otresli prašinu sa stare odbačene odeće i kreativnim i smelim kombinacijama je pretvorili u „vintage modu“.

Odevna revolucija je započela 1965. godine, a 1967. godine modni editorijal časopisa New York Times navodi da je „engleska omladina počela da opseda Portobello Road u potrazi za antikvarnima vojničkim jaknama i delikatnim edvardijanskim ručno rađenim haljinama kako bi ih nosili u javnosti“. Ovaj trend je ubrzo stigao u Ameriku, a Harriet Love je 1965. godine otvorila Vintage Chic – butik koji je prodavao „antikvarne“ odevne predmete uprkos činjenici da su bili samo nekoliko decenija stari. Love je kasnije napisala: „morali biste da budete malo čudni ili teatralni da biste kupili ovu odeću, a kamoli da je nosite nekim drugim danima sem za Noć veštica“.

Istovremeno, u San Francisku su mladi hipici razvili sklonost prema dugačkim haljinama, čipki i plišu viktorijanske ere. Preturajući po ormanima i skendhend radnjama, pronalazili su romantičnu odeću koja je uspevala da prevaziđe konzumerizam, pokaže individualnost i stvori distancu od estetike njihovih roditelja.

Kako je sve više modno napredne omladine kupovalo skendhend odeću kasnih 60ih i 70ih godina, opšti prezir koji je prema njoj ranije postojao je počeo da nestaje. New York Times je 1975. godine primetio: „Pametne žene su otkrile da je antikvarna odeća odlično skrojena i da se takvi ručno rađeni detalji često ne mogu naći na današnjoj odeći“.

Iako su pojmovi „polovno”, „sekndhend” i „antikvarno” i dalje bili uobičajeni u to vreme, fraza „vintage odeća” je polako ušla u upotrebu u cilju rebrendinga. Poput dobrog vina, „vintage” odeća je počela da se ceni kao nešto visokog kvaliteta, kao nešto što je postajalo vrednije vremenom.

Veliki preokret u „vintage modi” u poslednjih nekoliko decenija je bio uspon online prodavnica i aukcijskih sajtova. Dok je 80ih godina bila veština pronaći zaista dobre komade, sada je dovoljno samo ukucati ključne reči u eBay ili Etsy i razgledati sekndhend odeću iz celog sveta. Trendovi u pop kulturi diktiraju popularnost određenih dekada, poput povratak svinga i ska tokom 90ih godina ili serija Mad Men smeštena u 60te i 70te godine. Danas je ovo tržište ogromno, a veliki broj prodavnica danas nudi odeću u retro stilu koja nije skendhend.

Ironično je da je jeftina, improvizovana i antikonzumeristička „vintage moda” koju su incijalno stvorili mods pokret i hipici dovela do stila koji je konzumeristički, često skup i restriktivan po pitanju “ispravnog” načina nošenja.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone