ISTORIJA NIKE PRINTOVA I DEZENA

Inspiration // 17.12.2015.
Prints_and_Patterns_50494
Foto: Nike

 

Kako je psihologija boja odavno utvrdila, različite boje kod ljudi izazivaju različita emocionalna stanja, ponašanja i raspoloženja. Prema najnovijim istraživanjima, utvrđeno je da odeća može da ima i psihološki uticaj na performance onoga ko je nosi. Od osnivanja svog umetničkog odeljenja 1983. godine, Nike je imao u vidu ovu estetsko-emotivnu jednačinu kombinujući psihologiju boje sa poboljšanjem performansi u formi printova i dezena svoje sportske odeće.

 

1987_Print_Fleece_Crew_1_50576

1987 Print Fleece Crew; Foto: Nike

 

Debitantski dizajn ovog odeljenja su bile jednostavne majice sa grafičkim printovima koje su pokrenule razgovor o potrebi ovog brenda da otelotvori duh i pokret sporta. Već 1985. godine, Nike je izbacio printove na opremi za trčanje koji su prekrivali celu tkaninu: jedan print je bio inspirisan đonovima patika i kombinovao je rozu, crvenu i belu boju, dok je drugi imao zlatne tegove na crnoj pozadini.

Ovi pionirski printovi i oni koji su usledili, pratili su kulturološke trendove, istorijske reference, globalne sportske događaje itd, dajući u istom trenutku svakom printu energiju koja je prevazilazila običnu dekoraciju. Trudeći se da ostvare vizuelnu sinergiju, dizajneri printova su blisko sarađivali sa dizajnerima obuće i odeće.

Blue_Running_Shorts_50575

1985 Geometric Short; Foto: Nike

 

Do kraja 80tih, teniski šorcevi i majice su predstavljeni sa različitim karo i “paisley”printovima, biciklistički dresovi sa fluidnim linijama, a oprema za trčanje sa grafičkim detaljima u jarkim bojama. Ovi hrabri printovi koji su definisali Nike, ubrzo su se pojavili na ulicama, inspirišući brojne subkulture – od rep, preko grundž, do rave scene – kao i brojne kolekcije visoke mode.

 

Jordan-Jersey-Pant-Lycra-Tight-Headset-Jersey_50615

1993 Air Jordan Construction Top i Air Jordan Printed Pant; 1995 ACG Headset Jersey i 1990 ACG Tight; Foto: Nike

 

Tokom 90tih godina, ovo odeljenje je radilo na tome da zadovolji rastuće potrebe tržišta za grafičkim dezenima podižući print na nove nivoe. Svaka sportska disciplina je predstavljena printovima koji su izražavali njen duh: trčanje je bilo oličenje brzine, golf je predstavljen modernijim sportskim linije u odnosu na ranije uštogljene, ACG oprema (All Condition Gear) je predstavljena petroglifskom umetnošću, formacijama kamenja ili biljaka, odbojka je predstavljena nekonvencionalnim obrtom klasičnih dezena, a aerobik smelim grafičkim motivima i bojama.

 

1991_Echelon_Topo_Map_Print_T-Shirt_50584

1991 Echelon Topo Map Print T-Shirt; Foto: Nike

 

Spike_Lee_50617

1990 Spike Lee’s Urban Jungle Gym Jacket; Foto: Nike

 

Nakon praćenja prvobitnih color-blocking trendova milenijumske generacije, Nike je 2010. godine opet počeo da stavlja printove u fokus, a praksa korišćenja više printova na istoj tkanini je označio novi pristup dezenu. Ovo je iniciralo brojne kolaboracije poput one sa Liberty London, Pendleton i Jun Takahashi of Undercover, ali i formiranje novog odeljenja koje je posvećeno isključivo dizajnu printova i dezena.

 

Gyakusou-Liberty-Pattern_50621

2015 Liberty London x Nike Holiday Collection Cameo print; 2015 NikeLab x Gyakusou Holiday Collection Print; Foto: Nike

 

Kao i prvobitno umetničko odeljenje Nike-a, danas odeljenje za dizajn printova kombinuje zanatstvo, slikarstvo, crtež i sito-štampu sa naprednim kompjuterskim mogućnostima. S vremena na vreme, Nike oživi neki od svojih kultnih dezena poput 2015 Long Pivot Tank koji je originalno predstavljen u okviru podbrenda Jordan 1993. godine.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone