KADA POTROŠAČI BOJKOTUJU, KO JE GUBITNIK

Focus // 27.10.2015.
WestoverEnergy.Com

 

Kada kompanije ulažu novac u tržišta ili poslove koji se kose sa etičkim i normama društveno odgovornog poslovanja, građani i javnost mogu pozvati firme na povlačenje investicija (divestment) sa problematičnih tržišta. U prošlosti, ovaj metod davao je uspeha, ali dublja analiza otkriva da, iako pozivanje na društvenu odgovornost i povlačenje investicija obećava uspeh, treba jasno utvrditi granice njegovog delovanja.

Potencijalni rezultati koji se mogu dobiti pozivom na društveno odgovorno investiranje su obećavajući, ali neophodno je jasno sagledati uzroke, posledice i granice „divestment“-a. Više studija slučaja pokazalo je da favorizovanje etičnih preduzeća vodi samo ka smanjenju njihovog profita u korist onih koji investiraju vodeći se isključivo finansijskim principima. U zavisnosti od grane industrije i brojnosti alternativnih ulagača, poziv na etično ulaganje daje mešovite rezultate. Investicije se najviše povlače iz industrije fosilnih goriva.

Posledice pozivanja na odgovornost i bojkota su suštinski drugačije. Kada potrošači bojkotuju proizvode kompanije koja posluje na tržištima koja su poznata po korišćenju dece kao radne snage i okrenu se kupovini proizvoda konkurencije, to će naneti štetu prvoj kompaniji. Ali, ako se odluče da ne investiraju u manje moralno preduzeće, to će dovesti samo do pada vrednosti akcija koje će kupiti prvi kupac koji, sem profita, nema drugih bitnijih svetonazora.

Medijsko stigmatizovanje kompanija, pre nego poziv na povlačenje ulaganja, daje bolje rezultate. Ipak, vreme uloženo u negativno etiketiranje neetičnih kompanija moglo je biti uloženo daleko produktivnije pa se postavlja pitanje da li je poziv na divestment, čak i u slučajevima kada je uspešan, najbolji način podsticanja društveno odgovornog poslovanja i ulaganja.

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone