Kako je bicikl popločao put pravima žena

Focus // 29.09.2015.
women_bicycle_1901

Dok je još spadao u novu tehnologiju, bicikl je prošao kroz niz iteracija u 19. veku pre nego što je zaista postao mainstream. Dizajneri su se poigravali različitim veličinama prednjih i zadnjih točkova, dodavanjem lanaca i pedala, i testirali mnoštvo mehanizama kočenja. Do 1890-ih, Amerika je bila potpuno opsednuta biciklom, koji je do tada prilično bio nalik onom koji danas vozimo.  Bilo je na milione bicikala na putevima i potpuno nova kultura je izgrađena oko ove tehnologije. Ljudi su osnovali klubove za dvotočkaše i takmičili se u trkama. Obilazili su zemlju i upoređivali trikove i akrobacije.

Ova pomama posebno je imala smisla za žene. Susan B. Anthony i Elizabeth Cady Stanton se pripisuje izjava da „žena na biciklu stiže do svog prava glasa“, rečenice koja je štampana i prenošena u novinama na prelazu dva veka. Bicikl je „pojam staromodnog i sporohodnog nežnijeg pola“, kako je Courier (Nebraska) objavio 1895, zamenio „novom ženom, na osedlanom čeličnom konju.“ To je ženama dalo novi nivo transportne nezavisnosti koja je zbunjivala kolumniste širom zemlje.

Bicikl, kao nova tehnologija svoga vremena, postao je ogromna kulturna i politička snaga, ali i simbol ženskih prava. „Žena na točkovima je potpuna novina i zapravo je proizvod poslednje decenije veka“ objavile su jedne novine u Pensilvaniji 1895. „ona na biciklu vozi ka većoj slobodi, ka većoj jednakosti sa muškarcima, navici da vodi računa o sebi i ka novim pogledima na filozofiju mode.“ Da, vožnja bicikla zahtevala je pomak od krute, svedene, čipkom i karnerima zatvorene garderobe viktorijanskog doba i time najavila eru izloženih gležnjeva, što je bila prava revolucija i predmet potpune fascinacije tadašnjih novinara ženama na biciklu.

Amelia Bloomer, poznati advokat ženskih prava 1800-tih, napravila je ženske pantalone koje su bile njen imenjak. Reforma haljine je kamen temeljac njenog rada. Bloomerova je verovali da su duge suknje i haljine koje nose žene u 1800. bile restriktivne i preopterećenje. Žena u dugim suknjama ili haljinama nisu mogle lako da voze bicikl, a žena koja nije mogla voziti bicikl je bila zaustavljena. Umesto da se obeshrabri, Bloomerova i mnoge njene savremenice, prebacile su se na pantalone tako da mogu voziti bez teškoća.

Zainteresovanima za održavanje status quo, slika žene u blumersicama je skandalozna. “Nepristojno” i “muško” ruho je bilo toliko revolucionarno u vreme kada je došlo, da se održalo kao simbol pokreta ranih ženskih prava u većem delu zapadnog sveta. Bloomerovs nije obezbedila ženama samo fizičku slobodu pokreta i veće zdravlje, već i pomak od viktorijanskog shvatanja ženstvenosti.

Kada su se dva čoveka navodno kladila da nijedna žena ne može preći ceo svet na biciklu dok zarađuje $ 5,000 usput, Annie “Londonderry” Kopchovsky je prihvatila izazov. Krenuvši iz Bostona u suknji na od 42 funte teškom Columbia biciklu, Kopchovski je pošla da dokaže svetu da su žene bile ne samo fizički i psihički jake, već da su u potpunosti u stanju da obezbede sebe u muškom svetu. Nosila je reklamne plakate na njenom biciklu i na njoj samoj, da zaradi novac za putovanja, pa čak i uzela prezime Londonderri kao ugovor sa kompanijom Londonderri Lithia izvorska voda. Ona je vozila kroz Evropu i Severnu Afriku i plovila na južnom Pacifiku, pre povratka u državu kroz San Francisko.

Kada je sigla u Boston 15 meseci kasnije, Londonderry je bila nova žena. Odevena u pantalone i fizički transformisana, Londonderi je postala glas – i popularna – zagovornica i biciklizma i prava žena. Njujork za svet primetio je 1895. da je njen put bio “neverovatno putovanje koje je ikada preduzela žena,” ostavljajući nemerljiv uticaj na stavove o ženama – i žena – od tog dana.

Ako bicikl nudi ženi nezavisnost, onda se puna nezavisnost može postići samo kroz potpunu odgovornost za svoj bicikl. To je bila ideja Marie E. Ward.  Biciklizam za dame, definitivni je vodič za biciklizam za žene objavljen 1896. godine. Vardova je  imala cilj oslobađanja žena od oslanjanja na muškarce, učeći ih sve što treba da znaju o kupovini, vožnji i održavanju bicikla. Ovaj vodič pokriva sve od izbora bicikla do biciklističkog bontona, zakona mehanike i fiziologije, pružajući ženama alate koji su im bili potrebni – oba i doslovno i figurativno – da voze svoj put do slobode.

Neverovatni koraci napravljeni od ranih ženskih prava i advokata biciklistkinja otvorili su put za moderne žene i muškarce koji će da uzdrmaju status quo i otvaraju put za čistije, zdravije i vibrantnije zajednice na globalnom nivou. Danas, skoro dva veka kasnije, žene su već letele na Mesec, osvajale najviše planinske vrhove i vodile države, ali lepo je setiti se početka ovog puta i traga koji će bicikl zauvek ostaviti u njemu.

Izvori: Bajsologija i Ulice za bicikliste

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone