KANADSKA KOMPANIJA PRODAJE ČIST VAZDUH

Focus // 18.12.2015.
GL0000103B-1560x2355

 

Ukoliko niste u mogućnosti da udišete čist vazduh, kapitalizam ima rešenje za vas. Jedna kanadska start-up kompanija je započela prodaju i izvoz čistog vazduha.

Ovaj scenario je do sada viđen samo na velikom platnu: u filmu “Spaceball” iz 1987. godine predsednik Skroob udiše “Perri-air” iz konzerve nakon što je sav vazduh na planeti potrošen, a u filmu “The Lorax” iz 2012. godine industrijalista uništava prirodu kako bi mogao da komodifikuje vazduh koji udišemo. Ovo je sada postalo realnost zahvaljujući start-up kompaniji iz Edmontona koja se setila da u Kinu koja se guši u smogu izvozi „Vitality Air„, vazduh iz nacionalnog parka Banff u Stenovitim planinama.

Kao što je uobičajeno kod kapitalističke komodifikacije osnovnih ljudskih dobara, osnovni proizvod na kom je “Vitality Air” baziran – vazduh – je u potpunosti besplatan, svima je neophodan, ali se uzima zdravo za gotovo. Boce sa maskama u kojima se vazduh pakuje, mogu se naći na popularnom kineskom sajtu Alibaba.com za 2$. Ova ideja je započela kao šala, kada je osnivač kompanije Moses Lem prodao kesu svežeg vazduha na Ebay-u za 99 centi. Nakon što se drugo pakovanje prodalo za 160$, ispostavilo se da za ovaj proizvod postoji tržište.

U vreme kada se u Kini pali crveni alarm zbog nivoa zagađenosti vazduha, jedan udisaj svežeg vazduha predstavlja pravi luksuz. Inicijalna pošiljka za kinesko tržište od 500 boca je prodata za nekoliko dana, a u pripremi je druga pošiljka od 4000 boca. Boca od 7,7 litara vazduha košta 50 puta više od flaširane vode u Kini. Po rečima portparola kompanije Harrisona Wanga, ciljna grupa je viša srednja klasa koja želi bolji kvalitet života. Iako Kina predstavlja najveće tržište za ovaj proizvod, vazduh se izvozi i u Severnu Ameriku, Srednji istok i Indiju.

Iako, ovo ima sve elemente razrađene prevare, ova kompanija je uredno registrovana u Kanadi. Ipak, ne postoji nikakav dokaz da čak i u gustom smogu Pekinga povremena boca Banff vazduha ima ikakvu merljivu zdravstvenu korist. Ove boce ne sadrže čist kiseonik, vazduh ne miriše na borovinu i potoke, a ukoliko boca nije prethodno rashlađena, izostaje i svež i hladan osećaj jutra u Stenovitim planinama. “Oni ne pakuju ništa od čega ljudima zaista može da bude bolje ili da im poboljša performanse izvan placebo efekta”, ističe Shawn Aaron, direktor Kanadske respiratorne istraživačke mreže.

Kako se ističe na reklamnim materijalima kompanije “setite se dana kada su se ljudi smejali flaširanoj vodi?”. Prošle godine smo od direktora Nestle-a mogli čuti da voda nije osnovno ljudsko pravo i da bi svi izvori trebalo da budu privatizovani. Verovatno nas slična situacija uskoro očekuje i sa vazduhom.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone