Moda i rodne podele

Focus Innovation // 30.09.2015.
RAD_BY_RAD_HOURANI_6_ML_WEB_01

Rad by Rad Hauroni

Ideja uniseks mode nije nova, kao ni trend da muškarci i žene jedno drugom preuzimaju tradicionalne rodne kodove. Ipak, jedna od glavnih ovogodišnjih tendencija modne industrije je bilo uvođenje u „mejnstrim“ odeće koja ignoriše tradicionalne rodne linije. Iako su brendovi poput Commes des Garcons, Rick Owens i Rad Hourani ovaj trend prigrlili odavno, ove godine su im se pridružili i luksuzni brendovi poput Gucci i Prade. Robna kuća Selfridges je početkom godine predstavila Agender kampanju, a online butik The Corner je posvetio kanal rodno neutralnoj odeći i aksesoarima koji pružaju alternativu klasičnoj muško-ženskoj dihotomiji. Ovaj pomak ka rodno neutralnoj odeći nema za cilj da izbriše postojanje roda iz mode, već da olabavi stege i arbitrarna pravila koja određuju šta bi ljudi trebalo, a šta ne bi trebalo da nose.

Fluidnost pola i roda je očigledna iz same činjenice da se oni nužno ne poklapaju. Dok se pol osobi pripisuje na rođenju u odnosu na fizičke i biološke karakteristike, rod definišu društvena i kulturološka očekivanja u odnosu na to kako bi osoba određenog pola trebalo da se ponaša, ali i način na koji se neko intimno oseća. Veliki broj ljudi ne oseća da je njihov rod u skladu sa polom koji im je dodeljen, a veliki broj kultura širom sveta priznaje više od dva roda. Na taj način rod je i društveni i psihološki konstrukt. Odeća danas ima važnu ulogu u celom ovom procesu i ona je sastavni deo nečijeg društvenog i rodnog identiteta.

Rodno neutralna odeća se prvi put pojavila sa usponom feminizma i preispitivanjem rodnih uloga tokom 60tih i 70tih godina. Predstavljala je odgovor na rigidne rodne stereotipe 50tih godina i težila je da zamagli rodne razlike. Feminizam, pokret za građanska prava i gej pokret su započeli preispitivanje rodnih uloga i načina na koji ih ljudi preuzimaju. Uniseks odeća je prvi put predstavljena na pariskim revijama gde su dizajneri poput Pierre Cardin, Andre Courreges i Paco Rabanne prezentovali „Space Age“ stil koji su odlikovale uglađene, jednostavne siluete, grafički printovi i nove sintetičke tkanine bez istorijskih rodnih asocijacija. Uniseks trend je prerastao u androgeni trend, koji je predstavljao kombinaciju muževnih i ženstvenih elemenata, pre nego izbegavanje rodnih markera u potpunosti. Kraj ove uniseks ere se vezuje za sredinu 70tih godina, da bi 80tih godina usledio obrt kada je odeća opet postala rodno definisanija.

Tokom 90tih godina, rodne razlike u modi su opet počele da se zamagljuju. Ovaj trend je iniciran grandžom, kada su devojke nosile flanelske karirane košulje i vojničke čizme, a Kurt Kobejn pozirao u haljinama. Kako ističe Dr Jo Paoletti, autorka knjige “Pol i uniseks: Moda, feminizam i seksualna revolucija“, povratak uniseks trenda predstavlja ekstenziju debate koja je započeta 70ih godina, a današnji dizajneri se svesno ili nesvesno nadovezuju na ideju tih pokreta. Ipak, uniseks odeća je danas postala mnogo pristupačnija i društveno prihvatljivija nego što je bila 60tih godina: Rad Hourani je predstavio svoju unisex kolekciju visoke mode SS2015; Prada je predstavila svoj novi manifest; Personnel of New York u ponudi ima odeću za „Muškarce“, „Žene“ i „Sve“; a novi „underground“ unisex brendovi poput 69, Kowtow, The Kooples, Eckhaus Latta, Vaquera, Moses Gauntlett Cheng, Gipsy Sport, ili Vejas – uveliko redefinišu standarde modne industrije. Kako ističe Rad Hourani, pionir koji je pokrenuo svoju unisex marku još 2007. godine, klasične kategorije se više ne mogu primenjivati u modernom društvu: „Živimo u tehnološkom svetu sa mogućnošću da budemo bilo gde i bila kada, i postali smo daleko svesniji da je čovek stvorio ograničenja između nacija, rasa i rodova. Danas, više nego ikada, shvatamo koliko nasilna ta ograničenja mogu da budu.“ Stephanie Hahn, osnivačica unisex marke 22/4, modu vidi kao direktnu i necenzurisanu refleksiju društva i smatra da je današnje interesovanje za rodno neutralnu odeću način da se bude deo društva koje omogućava jednaka prava i prilike za oba pola.

Dizajneri koji prave rodno neutralnu odeću neće rešiti goruća pitanja o rodnim ulogama, i pitanje je da li će rodno neutralna odeća ikada biti više od tržišne niše. Ipak, novi prostor koji se sada opcrtava u svetu mode će stvoriti nešto širu zonu komfora za ljude koji se ne osećaju kao da pripadaju samo jednoj kategoriji. Muškarci i žene danas sve češće nose iste odevne predmete, kupljene u istim prodavnicama, u prodajnom pejzažu koji je bogat, raznolik i često zbunjujuć koliko i sam rod.

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone