MODNA INDUSTRIJA U PROTEKLOJ GODINI

Inspiration // 30.12.2015.
16577388030_b8c99014e2_h

 

Tokom protekle godine je u modnoj industriji bilo velikih proboja, grandioznih odlazaka, modni pejzaž je postao otvoreniji i inkluzivniji, ali je industrija dovedena i do tačke ključanja. Donosimo vam ključne momente koji su obeležili 2015. godinu.

 

MODA KOJA SLAVI RAZLIČITOST

U protekloj godini se pravio veći zaokret ka angažovanju ne-profesionalnih modela, a modni skauti su se u potrazi za novim autentičnim licima sve više okretali Instagramu gde se svakodnevno ruše barijere i pomeraju granice prihvaćenih standarda lepote. Zahvaljujući internet trendovima i potrebi za novim autentičnim licima, profesionalni modeli se suočavaju sa nikad većom konkurencijom. Tokom godine je lansirana aplikacija Swipecast koja predstavlja platformu za angažovanje nekonvencionalnih modela i modela sa ulice, a širom sveta niču „anti-agencije“ koje slave ideju različitosti i nude svež pogled na lepotu izvan konzervativnih konvencija modne industrije.  Iako smo i dalje daleko od potpunog diverziteta, čini se da smo korak bliže tome da modne piste izgledaju kao stvaran svet.

 

lumpen_model_agency_comp_4

 

 

MODA KOJA PREVAZILAZI ROD

Iako transrodni manekeni i manekenke ostavljaju svoj pečat u modi već neko vreme, 2015. godina je bila ključna za pokretanje važnih razgovora i značajniji modni proboj trans modela. Andreja Pejić je prva trans manekenka koja se pojavila na stranicama časopisa Vogue, a zatim i prva koja je postala zaštitno lice velike kozmetičke linije. Hari Nef je postala prva transrodna manekenka koja je postpisala ugovor sa prestižnom agencijom IMG, a tokom godine je otvorena i prva trans modna agencija u Njujorku. Ovo su samo neke u nizu progresivnih kasting odluka koje predstavljaju pomak ka inkluzivnijoj politici u modnoj industriji: ugovore sa vodećim modnim agencijama su potpisali i gej par Jarlos, kao i Stefania Ferrario, inicijatorka kampanje #DropThePlus. Čini se da industrija počinje da shvata da bi moda trebalo da se tiče slobode i ličnog izraza, bez obzira na rodni identitet, rasu ili konfekcijski broj.

 

tumblr_nq3jn9r0Xf1qa9u26o1_1280

Hari Nef

 

 

POMAK KA RODNO NEUTRALNIJOJ ODEĆI

Ideja uniseks mode nije nova, kao ni trend da muškarci i žene jedno drugom preuzimaju tradicionalne rodne kodove. Ipak jedna od glavnih ovogodišnjih tendencija modne industrije je bilo uvođenje u „mejnstrim“ odeće koja ignoriše tradicionalne rodne podele. Iako su brendovi poput Commes des Garcons, Rick Owens i Rad Hourani ovaj trend prigrlili odavno, ove godine su im se pridružili i luksuzni brendovi poput Gucci i Prade. Robna kuća Selfridges je početkom godine predstavila Agender kampanju, a online butik The Corner je posvetio kanal rodno neutralnoj odeći i aksesoarima koji pružaju alternativu klasičnoj muško-ženskoj dihotomiji. S obzirom da moda uvek reflektuje društvo, novi prostor koji se sada opcrtava će stvoriti nešto širu zonu komfora za ljude koji se ne osećaju kao da pripadaju samo jednoj kategoriji. Ovaj pomak ka rodno neutralnoj odeći nema za cilj da izbriše postojanje roda iz mode, već da olabavi stege i arbitrarna pravila koja određuju šta bi ljudi trebalo, a šta ne bi trebalo da nose.

 

RAD_HOURANI_SZ_05

RAD by Rad Hourani

 

 

ZNAČAJNI ODLASCI I TAČKA KLJUČANJA MODNE INDUSTRIJE

Francuske modne kuće su tokom leta prošle kroz velike promene. Alexandar Wang je napustio Balenciagu nakon tri godine, a nasledio ga je dizajner Demna Gvasalia – vlasnik brenda Vetements poznatog po svojim dekonstruisanim džemperima inspirisanih Margielom. Nekoliko nedelja nakon toga, Raf Simons je napustio Dior, a ubrzo zatim je i Alber Elbaz napustio Lanvin nakon 14 godina saradnje. Još uvek se čeka da ove dve modne kuće imenuju nove umetničke direktore. Odlazak Rafa Simonsa je pokrenuo debatu o industriji koja deluje da se nalazi na ivici nervnog sloma. Konstantan pritisak da se izbaci nešto novo i veliki broj očekivanih kolekcija po sezoni se smatra glavnim razlozima njegovog odlaska. Njegov odlazak predstavlja refleksiju celog modnog sistema koji se utrkuje sam sa sobom iz nepoznatog razloga. Čini se da je na novoj generaciji dizajnera koji se trenutno smenjuju na pozicijama kreativnih direktora velikih modnih kuća da sa ove vrteške siđu i zahtevaju promene.

 

raf-simons-leaving-christian-dior-00

 

KULTURNA APROPRIJACIJA U MODI

Dizajneri konstantno traže inspiraciju izvan bliskog sveta koji ih okružuje, a rezultati su često loši ili uvredljivi. „Victorian Cholas“ koje je Rikardo Tiski predstavio na reviji za Givenchy jesenju kolekciju za 2015. godinu, primile su dosta kritika zbog izgleda koji se povezuje sa crnačkim i latinoameričkim subkulturama. Javnost je reagovala burno kada je brend DSquared2 predstavio kolekciju „DSquaw“ (pogrdan naziv za ženu kod Američkih starosedeoca) sačinjenu od niza materijala i oblika koji na stereotipan i površan način predstavljaju kulturu Američkih starosedeoca. Najveću diskusiju je ipak pokrenula Valentino prolećna kolekcija za 2016. godinu čija je tema bila „divlja, plemenska Afrika. Sama kolekcija nije bila toliko problematična, koliko politika kastinga i frizure. Na reviji je bio angažovan jako mali broj crnih modela, ali su sve manekenke nosile pletenice tipične za crnačku kulturu. Dizajneri moraju biti veoma pažljivi kada za inspiraciju koriste različite kulture i subkulture kako bi zaobišli uvredljive i rasističke stereotipe i razumeli i predstavili određenu kulturu na sveobuhvatnom nivou.

 

givenchy-rtw-fw15-runway11

Givenchy Fall 2016

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone