56. OKTOBARSKI SALON – LJUBAVNI ZANOS

Art // 01.02.2016.
Karsten Konrad Belgrade Rialto 2013
Foto: Iz arhive Oktobarskog salona

 

56. Oktobarski salon u Beogradu biće održan na jesen 2016. godine prema koncepciji britanskog kustosa Dejvida Eliota (David Elliott).

Koncept 56. Oktobarskog salona na predlog umetničkog direktora nosi naziv „Ljubavni zanos“. Ovaj naziv je preuzet od pesme koju je 1784. godine komponovao Žan Pol Egid Martini (Jean-Paul-Égide Martini), a zasnovana je na poemi Žan-Pjer Klarisa de Florijana (Jean-Pierre Claris de Florian), jedne od žrtava Francuske revolucije. Ipak, reči njegove pesme odzvanjaju kroz vekove, te i danas prenose poruku, istovremeno i večnu i prolaznu, kako u originalnom – Martinijevom aranžmanu, tako i u drastično izmenjenoj – kič verziji.

Imajući u vidu te istorijske kontraste i paradokse, ovaj Oktobarski salon biće posvećen ulozi emocije u savremenoj umetnosti i načinima na koje se ona može dočarati, a da to ne bude niti banalno niti kič. Kako navodi kustos Dejvid Eliot, to može obuhvatiti ne tako jednostavna zadovoljstva ljubavi, humora, straha, kao i bilo koju drugu perspektivu, kakvu umetnost pruža na temu krhkosti ljudskog postojanja i života, a koja opet, sama po sebi, može ostvariti trenutan ili trajan uticaj. Radovi mogu biti u bilo kom formatu ili mediju.

Salon će predstaviti radove pedesetak umetnika; pored direktnog poziva Dejvida Eliota određenim umetnicima prvi put je otvoren konkurs koji je ograničen kada je reč o starosnoj dobi aplikanta i geografskom poreklu, a shodno ideji koncepta umetničkog direktora. Ovaj javni poziv objavljen je na internetu, a rok za prijave je produžen i otvoren je do 14. februara 2016. godine.

Eliot je 56. Oktobarski salon osmislio i kao omaž prvom Jesenjem salonu (Salon d’Automne) u Parizu 1903. godine, koji je omogućio izlaganje umetnicima koji nisu imali gde da prikažu radove. To je, kako je navedeno u opisu koncepcije 56. OS, bio jedinstven odgovor odsustvu sluha vladajućeg umetničkog sloja tog vremena. Bile su izložene slike do tada još neafirmisanih umetnika: Pjera Bonara (Pierre Bonnard), Anrija Matisa (Henry Matisse), Fransoa Pikabije (François Picabia), Pola Gogena (Paul Gauguin)…

„Na ovom, 56. Oktobarskom salonu, svojevrsnom ‟dalekom rođaku“ pomenute inicijative, želeo bih da napravim omaž toj slavnoj prošlosti – prikazivanjem radova brojnih umetnika koji još uvek nemaju pristup međunarodnim platformama, i to rame uz rame s delima renomiranih umetnika. Izložba će, takođe, prikazati šta prolazno zadovoljstvo i njegova suprotnost znače u umetnosti danas“, istakao je Dejvid Eliot.

 

David_Elliott2 © Kate Elliott

David Elliott © Kate Elliott

 

Dejvid Eliot je kustos, pisac i profesor moderne i savremene umetnosti, koji je rukovodio muzejima u Oksfordu, Stokholmu, Tokiju i Istanbulu. Tokom 2014. bio je umetnički direktor IV Internacionalnog moskovskog bijenala mladih, pod nazivom “A Time for Dreams“, ko-kustos izložbe “Pandamonium: New Media Art from Shanghai“ i “Fragments of Empire”, u berlinskom Momentumu, kustos izložbe “Art from Elsewhere. Art from British Regional Galleries“, Hejvard galerije (Hayward Gallery) iz Londona. Trenutno je predsednik odbora „Triangle Art Network/Gasworks“, iz Londona, predsednik savetodavnog odbora „Momentuma“, iz Berlina i gostujući profesor na Kineskom univerzitetu u Hong Kongu. Eliotovo posebno interesovanje je usmereno na sovjetsku i rusku avangardu, kao i na modernu i savremenu azijsku umetnost, o čemu je objavio i nekoliko knjiga. U periodu 2008 – 2010, bio je umetnički direktor 17. bijenala u Sidneju, a tokom 2011-2012 rukovodio je Bijenalom savremene umetnosti u Kijevu. Njegova najnovija knjiga „Umetnost i pantalone: tradicionalno i moderno u savremenoj azijskoj umetnosti“ biće objavljena do kraja ove godine. Njegove izložbe “Fragments of Empire” i “Art from Elsewhere. Art from British Regional Galleries“ biće predstavljene u SAD, Kini i Velikoj Britaniji u periodu od 2015 – 2017. Najnovija izložba “BALAGAN!!! Contemporary Art from the Former Soviet Union and Other Mythical Places“ otvorena je nedavno u Berlinu, uporedo sa izložbama radova kineskih umetnika Zou Ksijaohua (Zhou Xiaohu) i Šena Šaomina (Shen Shaomin), u Berlinu, odnosno Guanzhou.

 

barnbrook

Jonathan Barnbrook

 

Za vizuelni identitet 56. Oktobarskog salona biće zadužen Džonatan Barnbruk, jedan od najpoznatijih grafičkih dizajnera u Britaniji. Od 1990. godine odabrao je saradnju sa više institucija kulture, aktivističkih grupa i filantropskih organizacija ali je i izbacio serije personalizovanih postera. Takođe je poznat po saradnji sa grupom Adbusters, Demijenom Hirstom. Njegova saradnja sa Dejvidom Bouvijem i prepoznatljiva tipografija su distribuirani kroz platformu Emigre i njegovu kompaniju Virusfonts. Njegov doprinos grafičkom dizajnu je nagrađen i velikom izložbom u Muzeju dizajna u Londonu 2007. godine.

Pozivaju se svi zainteresovani umetnici koji nisu obuhvaćeni javnim konkursom za učešće na 56. Oktobarskom salonu da pošalju svoj portfolio u digitalnom formatu na adresu info@oktobarskisalon.org. Cilj je dopuna baze podataka Kulturnog centra Beograda koja će pružiti umetničkom direktoru Dejvidu Eliotu neposredniji uvid u stanje na srpskoj savremenoj vizuelnoj sceni i time mu pomoći prilikom konačnog odabira radova koji će biti izloženi na Salonu. Ovim javnim konkursom se daje šansa mlađim umetnicima koji do sada nisu imali prilike da izlažu na ranijim Salonima.

 

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone