NOVO LICE PIRELLI KALENDARA?

Inspiration // 10.12.2015.
08-Pirelli-Calendar-2016-August-TAVI-GEVINSON-760x760

 

Poslednjih pedeset godina, proizvođač guma je svoj Pirellijev kalendar poklanjao vernim kupcima kako bi cele godine uživali fotografijama zgodnih, popularnih devojaka. Estetika kalendara se menjala u skladu sa trendovima, ali slavljenje ženskog tela ostalo je glavni princip. Ove godine, Pirelli je naizgled napravio revolucionarni zaokret slaveći uspeh umesto fizičke privlačnosti žena.

Odgovarajući na zahteve tržišta na kom kalendari ni golotinja više nisu potrebni, Pirelli se ovim fotografijama obraća sve većoj i uticajnijoj ciljnoj grupi žena koje su uspele u velikom biznisu. Kako su istraživanja tržišta postavila žene kao idealne brend ambasadore, motivi poput altruizma, feminizma i ženske emancipacije izostaju.

Pirelli je odlučio da se u kalendaru za 2016. godinu prikažu uspešne žene kao nesavršene, ali moćne, u čemu je javnost videla nijanse feminizma. Kompanija je zaključila da će već izbor Eni Lebovic kao fotografa obezbediti umetničku auru projektu, dok će se ciljna grupa lako identifikovati sa uticajnim aktivistkinjama, sportiskinjama i umetnicama. Fotografije Joko Ono, Pati Smit, Serene Vilijams i Jao Čen aseksualne su, ili čak komične – poput fotografije Ejmi Šumer.

Ovaj izbor sugeriše dve negativne poruke: žene koje se uklapaju u konvencionalne standarde lepote, fotografišu se razgolićene kao svih prethodnih godina, jer njihova ličnost nije (dovoljno) važna, dok uspešnim ženama fizički izgled nije (dovoljno) značajan. Naravno, ni jedna poruka nema i ne sme imati uporište u realnosti. Ideološka poruka je, uostalom, tek na drugom mestu jer kalendar samo hvata talas popularnosti slavljenja nesavršenih „pravih“ žena.

Dok umetnički kontekst i dobre namere o oslobađanju žena ne izostaju, feminizam će morati da sačeka sa pobedničkim fanfarama, jer suština Pirellijevih kalendara prikriveno opstaje.

Na ovaj način, seksualnost i privlačnost ostaju rezervisani za neke druge žene. Kompanija Pirelli je odrekla ovim ženama pravo na seksualizovane fotografije, pod izgovorom izbegavanja objektivizacije, i na taj propustila priliku da slavi erotsku različitost sužavajući manevarski prostor na umetnički prikaz ljudskog tela. Iako povratka na klasične pinap fotografije nema, Pirelli je mogao da otvori novo poglavlje u sporim pokušajima ženskog osnaživanja.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone