OSVRT NA 56. UMETNIČKO BIJENALE U VENECIJI

Art // 03.11.2015.
16 toguo

Bijenale umetnosti u Veneciji je jedna od najvažnijih međunarodnih umetničkih smotri još od kraja 20. veka kada su prvu izložbu organizovali italijanski kralj Umberto I i kraljica Margerita Savojska. Vrtovi Bijenala, koji su od prvih dana do danas centralna tačka manifestacije, na ovogodišnjoj smotri bili su izložbeni prostor za 136 umetnika.

Od 9. maja je 89 nacionalnih učesnika i 136 umetnika iz 53 zemlje predstavilo svoj odgovor na temu „Sve budućnosti sveta“, koju je osmislio umetnički direktor Okvui Envezor. Umetnici regiona odabrani su da budu deo paviljona pa tako Republiku Srbiju predstavlja umetnik Ivan Grubanov i Kosovo, koje drugi put učestvuje na 56. Bijenalu u Veneciji, predstavlja umetnica Fljaka Haljiti (Flaka Haliti). Makedonija je poslala umetnički par Hristina Ivanoska i Jane Čalovski, a umetnik pod imenom JAŠA, čiji projekat se sastoji od prostorne instalacije, arhitektonskog crteža i in situ performansa, predstavlja Sloveniju.

Manifestacija predstavlja priliku da se kroz umetnički odgovor pruži tumačenje realnosti, a ovogodišnja nagrada za najbolji paviljon koja je otišla u ruke Jermenije, predstavlja primer te prakse. Koncept izložbe odnosi se na probleme raseljavanja, teritorije, pravde, pomirenja, etosa i otpora, a posvećen je jermenskim umetnicima u dijaspori. Zlatni lav za životno delo uručen je skulptoru Elu Anacuiju (Anatsui) iz Gane za koga se čulo da je jedan od najznačajnijih afričkih umetnika današnjice. Stvarajući skulpture koje menjaju formu, Anacuij uspeva da poveže različite tekovine apstraktne umetnosti Evrope i Afrike.

Posebnu pažnju publike, novinara i umetničke kritike privukli su paviljoni Australije, Belgije, Grčke i Angole. Angola i Belgija, pet angolskih i pet umetnika iz bivših belgijskih kolonija, svaka iz svoje istorijske perspektive, posvetile su pažnju postkolonijalnom nasleđu.

Mračan prikaz distopijske budućnosti i sadašnjosti, koju autorka izložbe Fiona Hall vidi kao optimističnu i duhovitu, otvorila je glumica Cate Blanchett. Brojni satovi su okosnica izložbe i, zajedno sa morbidnim motivima poput skeleta i vojničkih uniformi, posetiocima prenose poruku iz naziva paviljona – Wrong Way Time.

56. Bijenale umetnosti će biti svečano zatvoreno 22. novembra.

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone