OTPOR FACEBOOK INICIJATIVI ZA BESPLATAN INTERNET

Focus // 11.01.2016.
maxresdefault

 

Vizija Marka Cukerberga da omogući pristup internetu zemljama u razvoju ubrzo se proširila na 30 država. Veliki broj indijskih aktivista koji se zalažu za internet neutralnost upozoravaju da Facebook na ovaj način gura svoje poslovne interese stavljajući siromašne u digitalni geto.

Kroz besplatnu aplikaciju Free Basics, Facebook-ov Internet.org korisnicima pruža „tizer“ verziju interneta – omogućava pristup paketu od oko 100 tekstualnih sajtova po izboru Facebook-a, sa ciljem da nakon besplatnog testiranja ovog pseudo-interneta korisnici preuzmu plaćenu verziju ovog servisa.

Protivnici ovog servisa upozoravaju da ovakav preferencijalan pristup narušava princip besplatnog otvorenog interneta u cilju stvaranja profita za Facebook i njegove partnere. Iako je Indija na drugom mestu po broju korisnika interneta, skoro 70% populacije ga i dalje ne koristi. Ovo predstavlja potencijalno tržište od nekoliko miliona ljudi na koje Facebook želi da usmeri svoj rast.

„Facebook na ovaj način pokušava da poveća svoju bazu korisnika i eliminiše konkurenciju u Indiji“, upozorava Nikil Pahva, indijski novinar i osnivač kampanje „Save The Internet“ koja je uspela da mobiliše ulične proteste i više od 400 000 protestnih pisama. Nakon nekoliko meseci protesta, Free Basic je u decembru suspendovan, a oni koji donose odluke su počeli da razmatraju nove regulacije.

Facebook je odgovorio medijskim napadima kroz TV reklame i bilborde, ali i pop-up oglas u okviru same aplikacije koji poziva korisnike da se registruju i pošalju pismo podrške za očuvanje ovog programa. U svom nedavnom obraćanju na sajtu The Times of India, Cukerberg je agresivno branio ovaj program zapitavši se zašto bi iko bio protiv njega: „Umesto da dočekaju Free Basics kao otvorenu platformu koja će biti partner telekomunikacionim kompanijama omogućavajući svima da nude servise besplatno, oni lažno tvrde da ovo ljudima smanjuje mogućnost izbora“.

Aktivisti ističu da Cukerberg svesno maskira činjenicu da Free Basics zaista smanjuje mogućnost izbora, ističući da su mnogi drugi provajderi pronašli način da omoguće siromašnima pristup internetu bez narušavanja neutralnosti interneta – principa da se svi podaci na internetu tretiraju ravnopravno, onemogućavajući provajderima da blokiraju, usporavaju ili ubrzavaju određene sadržaje. Pored toga, Facebook aktivno prikuplja podatke o svojim korisnicima, a potpredsednik kompanije Chris Daniels nije isključio postavljanja oglasa na ovom servisu u budućnosti.

Kao rezultat ovih protesta, već nekoliko medijskih partnera u Indiji je odustalo od ovog projekta, a slično se ubrzo desilo i u Indoneziji i Egiptu.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone