POSETITE IZLOŽBU „DIZAJN ZA NOVI SVET“

Art // 27.01.2016.
coverrr

 

U Muzeju istorije Jugoslavije u toku je izložba „Dizajn za novi svet“, čiji su autori Ivan Manojlović, kustos Muzeja istorije Jugoslavije  i Koraljka Vlajo, viša kustoskinja Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba. Izložba prati ulogu grafičkog dizajna u kreiranju i širenju glavnih obeležja i postulata jugoslovenske države, fokusirajući se na najvažnije motive utkane u brend nove države, kroz osam izložbenih celina: državni simboli, kult Josipa Broza Tita, revolucija i NOB, kult radnika, u službi naroda, industrijalizacija, modernizacija, blagostanje.

Na postavci će biti izloženo preko 250 plakata iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba, Muzeja zaarhitekturu i dizajn iz Ljubljane,i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, kao i iz privatnih kolekcija. Izložba obuhvata i preko 200 publikacija iz Narodne biblioteke Srbije, 100 poštanskih maraka iz fonda Muzeja istorije Jugoslavije, preko 80 kutija šibica iz fonda Muzeja za umjetnost i obrt i 300 zaštitnih znakova radnih organizacija iz fonda Muzeja primenjene umetnosti i privatnih kolekcija.

 

Untitled

JAT JUGOSLOVENSKI AEROTRANSPORT, oko 1960; MEBLO POSTER NO 1, Franc Golob,1977

 

Odabirom grafičkog materijala dokumentovan je razvoj ključnih službenih i neslužbenih državnih simbola: od zastave trobojke i grba, preko zvezde, srpa i čekića do kulta Titove ličnosti i nezaobilazne crvene boje, ali i odnosa dizajnera i tadašnjeg društva naspram onoga što oni zastupaju i predstavljaju.

Naslov izložbe inspirisan je knjigom „Dizajn za stvarni svijet“ Viktora Papaneka, izuzetno značajnog austrijsko-američkog teoretičara dizajna, koji je sedamdesetih i osamdesetih godina izvršio snažan uticaj na generacije mladih dizajnera u Jugoslaviji. Termin „dizajn za stvarni svet“ podrazumeva dizajnersku praksu kojom se pronalaze rešenja za stvarne probleme zajednice i time zauzima aktivistička pozicija prema profesiji.

 

SFR Jugoslavija 1945-1975, Aleksandar Pajvancic Aleks

SFR Jugoslavija 1945-1975, Aleksandar Pajvancic Aleks

 

Stvaranje nove države pretpostavljalo je stvaranje novih vrednosti, ispričanih kroz nove ideološke paradigme subliminirane u svima razumljivim simbolima. Nakon mračnog iskustva Drugog svetskog rata, dizajneri i arhitekte, redom revolucionari i antifašisti, učestvovali su u kreiranju novog društva sa dubokim uverenjem da će svojim profesionalnim delovanjem doprineti promeni sveta nabolje.

 

Osmi kongres Saveza komunista Hrvatske, Mihailo Arsovski, 1978

Osmi kongres Saveza komunista Hrvatske, Mihailo Arsovski, 1978

 

Izložbom dominira plakat, kako zbog svoje veličine i vizuelne snage, tako i zbog važnosti koju je imao kao opšteprihvaćeno sredstvo masovnog prenošenja poruka u tadašnjem društvu. U nastojanju da približi iskustvo prisustva grafičkog dizajna u svakodnevici socijalističkog čoveka, izložba poseže za sveprisutnim grafičkim formama poput novčanica, poštanskih maraka, kutija šibica, poslovnih čestitki, kalendara, fabričkih kataloga i kompanijskih logotipa.

 

Untitled 1

Dan samoupravljaca 1976, Mojsilovic; OMLADINSKE RADNE AKCIJE 1981, Branko Gavrić, Beograd, 1981. Vlasništvo autora

 

Posetioci će imati priliku da premijerno pogledaju i sedam intervjua sa značajnim učesnicima jugoslovenske dizajnerske scene, snimljenih u Beogradu i Zagrebu.

Poseban segment izložbe čine radovi studenata Visoke škole likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu, koji pokazuju odnos mlade generacije dizajnera prema ulozi dizajna u društvu danas.

Izložba će biti otvorena od 29. decembra 2015. do 29. maja 2016. godine.

 

Sedmi kongres saveza komunista Srbije, Milos Ciric, 1974

Sedmi kongres saveza komunista Srbije, Milos Ciric, 1974

 

COCKTA, oko 1960

COCKTA, oko 1960

 

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone