PREMIJERA: BUDUĆNOST PROČITANA U BETONU I KAMENU

Art // 25.01.2016.
!!! buducnost naslovna 1

 

Predstava „Budućnost pročitana u betonu i kamenu“ autora i reditelja Bojana Đorđeva, posvećena spomenicima Narodnooslobodilačke borbe (NOB), biće premijerno izvedena 25. januara u Domu omladine u Beogradu, nakon svetske premijere u Amsterdamu u junu 2015. godine, u produkciji Teorije koja Hoda (Srbija) i DasArts (Holandija)

Predstava „Budućnost pročitana u betonu i kamenu“ daje pogled u komunističku umetnost i politiku 20. veka i predstavlja putovanje partizanskim šumama Jugoslavije, ekskurzija na Kozaru, Sutjesku i Kadinjaču, radna akcija izgradnje budućnosti kroz privremeno i nepredvidivo iskustvo pozorišta. To je pozorišna struktura, poziv na zamišljanje, posmatranje i dešifrovanje društva – i u svojoj konačnici, poziv na fizičko aktiviranje telesne inteligencije.

U osvit Oktobarske revolucije 1917. godine, Vladimir Iljič Lenjin piše da je jedini način na koji možemo ostati verni revoluciji jeste da je posmatramo kao umetnost. Sledeći ovu misao autori predstave „Budućnost pročitana u betonu i kamenu“, istražuju i čitaju spomenike jugoslovenske Narodnooslobodilačke borbe istovremeno i kao tragove revolucije i koordinate za novo društvo.

 

!!! buducnost naslovna

 

Posvećena spomenicima NOB-a, predstava „Budućnost pročitana u betonu i kamenu“ je nastavak istraživanja umetničkog nasleđa partizanske borbe i načina na koji ono iluminira današnjicu, nakon predstave Đorđeva „Nije to crvena, to je krv!“, zasnovane na partizanskoj poeziji.

Kako se navodi, modernistički spomenici NOB-u iz 1960ih i 70ih godina, mogu biti shvaćeni kao velike pozornice revolucije, koje su u doba Jugoslavije korišćene za državne proslave, đačke ili porodične eksurzije. Tokom 1990ih i raspada Jugolsavije njihov status se menja, oni su zapušteni, ili uništeni, a neki su prisvojeni i preoznačeni od strane novih nacionalističkih elita.

 

Kadinjaca photo Ivan Hrkas

Kadinjača, Foto: Ivan Hrkaš

 

Spomenici NOB-u su izgrađeni i koncipirani tako da pozivaju posetitelje i posetiteljke da ih istražuju i stupaju u odnos sa njima kroz pokret, kao da su koreografske sheme izvedene u betonu. Spomenik revoluciji na Kozari, Dušana Džamonje, te spomenici na Sutjesci i Kadinjači Miodraga Živkovića, tretiraju se u „Čitanju budućnosti u betonu i kamenu“ kao izvor mizanscenskih principa i koreografije koji se tokom predstave otkrivaju, zajednički uče i izvode.

 

Sutjeska photo Ivan Hrkas

Sutjeska, Foto: Ivan Hrkaš

 

Da li nam savremeno pozorište obezbeđuje eksperimentalni prostor u kojem je moguće u privremenom kolektivu tumačiti, prevoditi i uvežbavati „društvenu koreografiju“ radikalno novog – pitanje je koje postavlja nova predstava Đorđeva, čiji autori konstatuju da je poslednja dekada u političkom smislu obeležena ponovnom pojavom potencijalno revolucionarne mase ljudi na ulicama koja se – od nereda u predgrađima Pariza 2005. godine pojavljuje na svim stranama sveta: od Evrope, preko arapskog sveta, Južne Amerike, do Hong Konga. Kada se taj istorijski kolektiv uporedi sa današnjim anonymous pobunjenim kolektivom, mogu li se izvući neke smernice, matrice pobune, ideologije zajedništva i borbe za novi svet?

Predstava je nastala u saradnji sa grupom umetnika iz regiona i Holandije (Selma Banić, Fernando Belfiore, Siniša Ilić, Damjan Kecojević, Ola Maćevska, Katarina Popović, Manolis Cipos), u koprodukciji sa DOB-om i Lokomotivom – Centrom za nove inicijative u umetnosti i kulturi iz Skoplja (kroz projekte „Nomad Dance Academy“ i „Life Long Burning“), a podržana je od Ministarstva kulture i informisanja Srbije i programa Evropske unije „Kultura“.

Nakon beogradske premijere u Velikoj sali Doma omladine, biće održana još dva reprizna izvođenja – 26. januara i 27. januara.

Ulaz je besplatan, ali je potrebno unapred izvršiti rezervaciju ulaznica na broj telefona: 064 649 7735 ili adresu: dragana.jovovic@tkh-generator.net.

 

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone