RETROSPEKTIVA MODE RENESANSE U KNJIZI SELFIJA IZ 16. VEKA

Art // 10.11.2015.
Das Schwarzsche Trachtenbuch I
Bild 60
Miniatur auf Pergament

 

Popularnost modnih blogera, Youtube makeup tutorijala i beskonačnih nizova selfie Instagram fotografija olako se pripisuje 21. veku. Ljudi koji su imali prilike da žive u periodu renesanse bili su deo modno reprezentativne ere sa jasno definisanim i detaljnim pravilima oblačenja i prisustvovali su začecima dizajniranja konvencionalnih odevnih predmeta. Knjiga „Klaidungsbüchlein“ ili „Knjiga o odeći“ daje novu dimenziju modi sredine šesnaestog veka.

Ova prva „knjiga selfie slika“ kroz serije ručno oslikanih stranica prikazuje do najsitnijih detalja promene odeće, modnih dodataka i obuće između 1520. i 1560. godine. Matthäus Schwarz, čiji su outfiti zabeleženi u 500 godina starom portfoliju, zajedno sa svojim savremenicima, verovao je da žive u vremenu društvene, kulturne i naučne revolucije, a uzlet naturalističkih pravaca u umetnosti i nauci osnažio je težnje ka spoznaji forme.

Matthäus ipak nije bio „full time“ modni bloger već je, poreklom iz srednje klase, u rodnom Augsburgu radio kao računovođa i za predstavljanje svojih outfita zadužio je četiri slikara koji su u narednih 40 godina zabeležili 137 odevnih kombinacija. Luteranska filozofija štednje i umerenosti nije umanjila Matthäusovu ljubav prema krznu, svili, manžetnama, resama, bogatim ornamentima i praporcima.

Iako se na prvi pogled stiče utisak da je Matthäusova odeća bila izraz trenda sredine šesnaestog veka, ona je u mnogo čemu sadržala originalni izraz jer su bogatstvo boja, asimetričnih krojeva, pruga, izreza i ukrasa dostojni modnih pista jesenjih nedelja mode. Slike sadrže, pored modnog, politički izraz i oslikavaju porodični i socijalni život mladog čoveka u renesansnom periodu a, prateći Matthäusove modne izbore do starosti, pružaju perspektivni pogled u društvenu realnost druge polovine 16. veka.

Promene u društvenoj klimi i shvatanju mode najjasnije se uočavaju u portretima Matthäusovog drugog sina koji je nastavio praksu beleženja modnih izbora koji, na žalost, nisu posedovali očevu ekstravagantnost. Protestantska etika je uzela maha i moda više nije bila zabavna, ali je strast prema modnim dodacima i ručno rađenim kompleksnim odevnim komadima osigurala Matthäusu mesto u modnoj istoriji.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone