SREĆA SE KUPUJE NOVIM ISKUSTVIMA

Inspiration // 31.12.2015.
tumblr_njhnbjgNXL1tkairwo1_1280

 

Bilo da se pitate šta kupiti tom prijatelju koji „već ima sve“ ili kako ugoditi sebi za godinu uspešno privedenu kraju, nauka ima odgovor. Poklanjanje određenog iskustva umesto materijalne stvari ljude dugotrajnije čini srećnim. Materijalne stvari nas čine srećnim privremeno pre nego što se na njih naviknemo, a iskustva uključuju ljude, više sadržaje i vremenom se vezuje za pozitivne emocije.

Neprijatelj sreće je navika. Nakon što splasne početno oduševljenje zbog pogođenog ukusa ili skupocenosti dara, ljudi se polako naviknu na dobijeni poklon i počnu da ga porede sa tuđim istovetnim ili potpuno drugačijim materijalnim stvarima.

Na kraju, pokloni, u najboljem slučaju, ostaju onakvi kakvi su bili prvog dana, ali najčešće je da ih zamene bolji modeli ili prosto okrnji zub vremena. Daleko je teže i ređe porediti svoja iskustva sa tuđima, i ljudi, uopšteno, više vole da slušaju i pričaju o iskustvima nego o novim modelima telefona.

Sa druge strane, iskustva se vremenom transformišu, pa tako čak i negativna iskustva poput izgubljenog kofera na putovanju, postaju zanimljive priče, lekcije i novi delovi ličnosti koja ih je proživela.

Društveni kontekst ovakvog darivanja još je važniji od psihološkog. Ne samo da se većina iskustava proživljava sa drugim ljudima (poput časova određene veštine, godišnje karte za utakmice omiljenog kluba ili putovanje), već je potrebno dublje poznavanje osobe kojoj se ovakav neobičan poklon sprema, za razliku od pukog kupovanja popularnog gedžeta.

Potraga za iskustvom koje će obradovati i oplemeniti život primaoca donosi dobro i za onog koji poklon daje. Čak i ako se ne radi o bliskim prijateljima, izabrati iskustvo umesto uobičajenog zapakovanog poklona, traži dovitljivost i razmišljanje izvan ustanovljenih okvira.

Nepopularno mišljenje da novac kupuje sreću bihevioralna psihologija dokazala je kao tačno, ali samo ako se novac investira u iskustva, druge ljude i zadovoljstvo pažljivo dozira kako bi iščekivanje povećalo uživanje.

Iako je malo verovatno da će kupovina poklona iščeznuti, važna lekcija koju nam psihološka istraživanja poručuju je da bi sreću trebalo vezivati manje za količinu materijalnih stvari, a više za količinu proživljenih iskustava.

 

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone