Šta nas očekuje na BELDOCS festivalu

Art // 03.05.2016.
key-visual-Beldocs-2016-page-001-1

Projekcijom domaćeg filma U potrazi za snom Mladena Mitrovića, 12. maja u Velikoj dvorani Sava centra počinje 9. Beldocs, festival najboljih dokumentarnih filmova iz čitavog sveta, koji će do 18. maja predstaviti više nego intrigantna ostvarenja. 

Priča filma kome je pripala čast da otvori Beldocs, uz koju se publika smeje i plače u isto vreme, postavlja pitanje: Koliko daleko bi svako od nas otišao u potrazi za snom? Film je realizovala producentska kuća Fabrika snova iz Beograda u saradnji sa bosanskohercegovačkim i hrvatskim koproducentima, Balkan Art Centar iz Sarajeva i Factum iz Zagreba, uz podršku Filmskog centra Srbije i Ministarstva kulture Republike Srbije, a UNESCO ga je podržao prepoznavši ga kao jedan od svojih milenijumskih projekata. „U potrazi za snom“ sniman je u 12 zemalja.

4c415aea375c86f0b5fbfce69d1c2df2

U potrazi za snom, Mladen Mitrović

Beldocs zatvara najnoviji film Michael Moore-a Where to Invade Next? (Koga sledećeg napasti?) 18. maja, koji nakon premijere u Torontu, te prikazivanja u Kanadi, Njujorku, Čikagu, Berlinu, Luksemburgu, Filadelfiji i Novom Zelandu, stiže i pred beogradsku publiku. Kontroverzni Oskarovac provokativan je kao i uvek, i to u urnebesnoj komediji u kojoj ne preza ni od čega, kako bi odgonetnuo šta je zapravo potrebno da Amerika ponovo bude velika! Moor tako objašnjava Pentagonu gde bi trebalo da se dogodi sledeća invazija i sprema upravo jednu novu u ime Amerike…

maxresdefault

Where to Invade Next?, Michael Moore

U devetoj godini postojanja, festival Beldocs donosi mnoge novine. Najpre, mesta održavanja proširena su za nekoliko dvorana. Nakon otvaranja koje će sada već tradicionalno biti u Sava centru, festival se nastavlja u Domu omladine Beograda, Dvorani kulturnog centra Beograda, Jugoslovenskoj Kinoteci, zatim u bioskopu Fontana i prvi put u Budvi u renoviranom Cadmus Cineplex bioskopu, čime Beldocs ove godine probija granice svog delovanja. Filmovi su raspoređeni u nekoliko kategorija od kojih su dve zadržale svoj takmičarski karakter. Naravno u pitanju su Međunarodni i Srpski takmičarski program, a prvi put ove godine, u domaćoj selekciji biće, pored Gran prija za najbolji film, dodeljene i dve strukovne nagrade – za najbolju montažu i najbolju kameru u dokumentarnom filmu. Selektor Međunarodnog programa, kao i omaž programa posvećenog čuvenom dokumentaristi Robert Flaherty-ju je Greg De Cuir, filmski teoretičar i autor, dok domaću selekciju potpisuje Darko Lungulov, filmski režiser.

Fedor-Attacks-Antenna-800x450

Russian Woodpecker, Chad Gracia

Međunarodni program vrvi od dokumentarističkih „poslastica“. Filmski sladokusci će tako uživati u filmovima koji golicaju i provociraju, govore o efektima prošlih vremena na sadašnje društvo. Iz Rusije nam stiže Russian Woodpecker (Ruski detlić), film o radioaktivnom čoveku, žrtvi černobiljske nuklearne katastrofe, koji odlučuje da otkrije mračnu tajnu. Bolshoi Babylon (Baljšoj Vavilon) jeste priča o haotičnom stanju u jednoj od najvećih baletskih kompanija, nakon brutalnog napada na njenog direktora. Nominovan za Oskara Cartel Land (Zemlja kartela) vodi nas na granicu na kojoj nikad nema mira – granicu između Amerike i Meksika – gde se paralelno pripremaju dva pokreta osvetnika. Tu je i pobednik Sandensa Sonita ilegalni imigrant u Teheranu, koja se bori da postane umetnica iako je njena porodica već odredila njenu cenu za bogatu prodaju. Motley’s Law (Zakon Motlijeve) priča je o nekadašnjoj lepotici koja stavlja svoj život na kocku da bi branila Amerikance i Evropljane na sudu u zemlji nestabilnosti. Jedan jedanaestogodišnjak u filmu Zud trudi se da prebrodi sve teške zadatke koje mu postavlja stepa kao prirodno stanište, ali i njegova tradicionalna porodica. Priča o tehno di-džeju u Teheranu dolazi iz švajcarske produkcije u filmu Raving Iran (Rejv u Iranu), a o šezdesetosmašima se govori u hrvatskom filmu Generacija 68. Ostatak međunarodnog programa čini jednako uzbudljive priče: češki film Amerika u kome stotine ljudi živi po principima Divljeg Zapada, argentinski Sala Alberdi o buntu koji prerasta u protest u jednom kulturnom centru i holandski A Strange Love Affair with Ego (Neobična ljubavna afera sa egom), jedno posebno istraživanje narcisoidne kulture. 

4passports-800x430

Četiri pasoša, Mihajlo Jevtić

U domaćim filmovima, autori se očito sve više trude da se približe svetskim standardima, što dokazuje program u kome se nalaze tri naslova, koja su već sada ušla u programe festivala najviših kategorija – film Ognjena Glavonića Dubina dva, koji je sa ogromnim uspehom prikazan na Berlinalu, potom film Mladena Kovačevića Zid smrti i tako to kome prestoji premijera u zvaničnom programu Visions duRéel festivala i film Četiri pasoša Mihajla Jevtića, o četiri pasoša i jednoj zemlji, koji se našao u programu festivala u Trstu. Glavonićev film obrađuje tešku temu o najmasovnijoj grobnici u Batajnici, kojim se bavi i film Nedodirljivi, čija će domaća premijera takođe biti na Beldocsu. Svetske premijere imaće još šest naslova koji se takmiče za nagrade – Voli vas vaša Sexymaja Ivana Mandića o blogerki koja se upustila u vode prostitucije, Najvažniji dečko na svetu Tee Lukač, o fanu Džastina Bibera koji i sam pokušava da ostvari svoje snove u šoubiznisu, Hotel dvojka Marka Mamuzića o beskućnicima i najelitnijoj beogradskoj tramvajskoj liniji, Druga linija Nenada Miloševića, o marginalizovanoj neoavangardnoj kulturnoj i umetničkoj sceni s kraja 60-ih i tokom 70-ih godina u Novom Sadu,Kontraindikacije Tamare von Steiner i Jadranka Branka Lazića o čuvenoj kantautorki Jadranki Stojaković. U kategoriji su i Maske Brankice Drašković, o umetničkim maskama Slobodana Tišme iDjeca Denisa Bojića, o roditeljima koji su tokom rata u Bosni izgubili po troje dece.

I u devetom izdanju, Beldocs obećava mnogo intrigantnih dokumentarnih filmova iz čitavog sveta.

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone