Zašto je FEST bolji od Oskara?

Art // 15.03.2016.
ct-diary-of-a-teenage-girl-movie-review-20150811
Dnevnik jedne tinejdžerke, Marielle Heller

U godini kada je dodelu Oskara obeležila niža gledanost povodom #OscarsSoWhite tj. kritika zbog slabe predstavljenosti afroamerikanaca i manjinskih grupa, nije teško opravdati želju filmske publike da se okrenu alternativnim manifestacijama posvećenim velikom platnu. Iako nikada nije pretendovao na nekakvo svrgavanje Oskara, FEST se ipak ove godine izdvaja kao interesantnija i autentičnija opcija za ljubitelje filma. Dok Oskar pretežno prati velike trendove u publici (i onda i pored toga nekako često izaziva talase neodobavanja zbog izbora), FEST i ove godine ide svojim putem – nagrađuje strana ostvarenja koja uglavnom ostaju van mejnstrima, i afirmiše domaću filmsku scenu.

Žiri 44. FEST-a je tako odlučio da je beogradski pobednik u kategoriji za najbolji film u glavnom takmičarskom programu Dnevnik jedne tinejdžerke, u režiji Marielle Heller, koja je takođe osvojila nagradu za najbolju režiju. Ova drama, koja opisuje neobični ljubavni trougao tinejdžerke u vezi sa dečkom sopstvene majke, proglašena je za apsolutnog favorita među žirijem zbog, kako su naveli, humanističkog pogleda na život, talenta i humora. Mlada Bel Pauli, koja tumači junakinju, nagrađena je za najbolju glumicu jer je uspešno prikazala „istraživanje seksualnosti mladih u svetu nezrelih odraslih.“

Film Odabrane, u režiji Davida Pablosa, osvojio je nagradu žirija, i prikazuje tragičnu, ali toplu ljubavnu priču žrtava trgovine ljudima, dok je 99 Domova Ramina Bahranija pobednik u kategoriji za najbolji scenario. Žiri FEST-a nije propustio priliku da nagradi talentovanog Majkla Šenona koji u 99 Domova tumači antagonistu, što je pohvalno, jer ovog glumca večito unezverenog pogleda hvala prečesto zaobilazi, možda jer uglavnom igra vrlo neprijatne ličnosti.

photo.Les-Elues.179335

Odabrane, David Pablos

Kada je u pitanju domaća selekcija najboljeg filma, pobedu je odneo film Vlažnost režisera Nikole Ljuce, koji je nagrađen i za najbolju režiju, a u produkciji Nataše Damjanović i Vladimira Vidića. Žiri na čelu s Draganom Bjelogrlićem je zaključio da je ovo film koji svojim autentičnim izrazom i specifičnim stilom najavljuje neki novi i značajan glas srpskog filma. Miloš Timotijević je za svoju ulogu u Vlažnosti, gde tumači čoveka kome je supruga naprasno nestala, odneo priznanje za najbolju mušku ulogu za „moderan i minimalistički glumački izraz kojim je na platno doneo složen dramski lik u egzistencijalnom previranju.“

392e4a_69625237e30140139b32bba76fa6895b

Vlažnost, Nikola Ljuca

Nagrada za najbolju žensku ulogu dodeljena je Mirjani Karanović za tumačenje supruge koja otkriva da joj je muž ratni zločinac u ostvarenju Dobra žena, koje je takođe režirala. Reditelj filma o modernim porocima Panama, Pavle Vučković, nagrađen je za najbolji debi „za upečatljivo debitantsko ostvarenje koje izaziva autentičnu emociju i pokazuje novi senzibilitet kako u rediteljskom pristupu, tako i u glumačkoj igri.“

dobra_zena_20160219_115252

Dobra žena, Mirjana Karanović

U kategoriji manjinske srpske koprodukcije nagrade je osvojila porodična drama S one strane Zrinka Ogreste, a žiri se izjasnio da „srpsko-hrvatski spoj funkcioniše zanimljivo i potentno a film donosi i intrigantnu žanrovsku implikaciju.“

Sva pobrojana ostvarenja, kao i drugi nagrađeni filmovi, imaju zajedničku tematsku crtu – bave se pretežno teškim, ponekad i tabu pitanjima. U pitanju su filmovi koji približavaju ali i provociraju, i lepota FEST-a je što ne podilazi popularnom mišljenju. FEST ne dozvoljava sebi da se banalizuje već odgovorenim pitanjima kao što je (ne)zasluženost Dikaprijevog Oskara, te je, iako skromniji, ipak festival sa nešto više duše, koji može sebi da dozvoli egzotičnu selekciju. Oskari se prate za zabavu, FEST za inspiraciju.

Autor: Rastko Simić

Podeli sa prijateljima: Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone